Bogumiła Gizbert-Studnicka zaprasza na koncert 2021

W 2021 r. zaproponowaliśmy wydarzenie artystyczne w postaci koncertu muzycznego „Królestwo instrumentów barokowych – klawesyn i flet traverso” w ramach cyklu „Bogumiła Gilbert-Studnicka zaprasza na koncert”, w wykonaniu zespołu „Musica Graziosa” prezentującego muzykę klasyczną polskich i europejskich kompozytorów.

Koncert odbył się na Zamku w Dębnie woj. małopolskie.

Przeczytaj o wszystkich edycjach!

Podsumowanie Projektu

Nazwa działania:

Zadanie publiczne Województwa Małopolskiego w dziedzinie kultury w 2021 roku, realizowane na podstawie art. 19a ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W zakresie: kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego

Województwo: Małopolskie
Gmina: Zielonki
Nazwa jednostki realizującej: STOWARZYSZENIE ROZWOJU GMINY ZIELONKI
Rozpoczęcie projektu: 1 października, 2021
Zakończenie projektu: 30 listopada, 2021
Cel projektu:

Koncerty promują młodych, utalentowanych artystów muzyków – uczniów szkół muzycznych, studentów, absolwentów i doktorantów wyższych uczelni, służą ich rozwojowi artystycznemu. Koncerty te zmierzają do prezentacji dzieł sztuki w nowym ujęciu i doprowadzają do niezależnych, bardzo odważnych inicjatyw artystycznych. Łączą muzykę z poezją wielkich twórców literatury polskiej.
Włączenie do grona wykonawców profesjonalistów (profesorów i mistrzów) ma cel edukacyjny i jest gwarancją obcowania ze sztuką na bardzo wysokim poziomie. Dzięki temu krąg odbiorców zostaje poszerzony o lokalnych melomanów, jak również turystów. Dla wszystkich słuchaczy dodatkowym doznaniem jest możliwość podziwiania pięknych wnętrz kościelnych oraz salonów w czasie przerw i po zakończeniu koncertu. Cykl koncertów „Bogumiła Gizbert-Studnicka zaprasza na koncert” istnieje od 1996 roku nieprzerwanie i wspiera twórczość profesjonalną na bardzo wysokim poziomie. Przedmiotem projektu jest kolejna edycja tego cyklu.

Opis projektu:

Koncert z cyklu „Bogumiła Gizbert-Studnicka zaprasza na koncert” zatytułowany „Królestwo instrumentów barokowych – klawesyn i flet traverso” i wykonany przez zespół „Musica Graziosa” specjalizujący się w wykonawstwie historycznym i promujący kulturę wieków minionych. Koncert został wykonany na rekonstrukcjach instrumentów historycznych z XVII i XVIII wieku: na klawesynie i flecie traverso. Klawesyn określany jest królem instrumentów barokowych, zaś flet traverso to faworyt wśród instrumentów melodycznych tamtej epoki. W wielu państwa europejskich, w tym również w Polsce, w zamkach, pałacach, dworach, kościołach i klasztorach odbywały się koncerty na tych instrumentach. Prezentowany koncert był ciekawą próbą rekonstrukcji artystycznych wydarzeń XVII-tego, XVIII-tego i początku XIX-tego wieku, odbywających się także w Rzeczypospolitej.

W programie koncertu znalazły się między innymi utwory polskich kompozytorów: Bazylego Bohdanowicza i Michała Kleofasa Ogińskiego. Ich twórczość zaprezentowana była poprzez narodowy taniec polski, jakim jest polonez. Wszedł on do repertuaru ceremoniału i rozrywek dworu królewsko-elektorskiego w Dreźnie i w Warszawie w czasach unii polsko-saskiej, w okresie panowania w Rzeczypospolitej dwóch Wettynów – Augusta II i jego syna Augusta III. W tym okresie dwór ten naprzemiennie pełnił funkcję instytucji wspólnej dla Rzeczypospolitej i Saksonii. Dzięki Wettynom polonez stał się szeroko znany w Europie. Z dworem saskim, czyli królewskim dworem polskim, ściśle łączy się prominentna, choć zapomniana postać drezdeńskiego artysty – Christlieba Siegmunda Bindera. Jako muzyk Królewsko-polskiej i Elektorsko-saskiej Kapeli przebywał zapewne również na warszawskim dworze, koncertując z polskimi muzykami. Richard Engländer napisał, że „Binder miał w drezdeńskim kręgu taką pozycję, jaką Carl Philipp Emmanuel Bach w Berlinie”. Binder łączył w swej twórczości wiele kierunków i stylów. Muzyczny świat stworzony przez niego wyróżnia się oryginalnością i wszechstronną mową dźwięków. Twórca balansuje pomiędzy barokiem a stylem wczesno-klasycznym, przez który przenikają style: galant, empfindsamer Stil czy Sturm und Drang.

W programie koncertu znalazła się sonata Ch. S. Bindera ze zbioru „Sei Sonate a tre per il Clavicembalo con Flauto ô Violino”, wydanego w 1763 roku, a dedykowanego Księciu Fryderykowi Augustowi III, wnukowi króla polskiego Augusta III Sasa. W dziełach Bindera słychać głębokie treści emocjonalne, które kojarzyć można z dramaturgią i charyzmą młodszego prawie o pół wieku Beethovena. Podczas koncertu wykonana została także „Sonata D-dur op. 6” Ludwiga van Beethovena, która zasługuje na szczególne zainteresowanie. Występuje w niej przerobiony przez kompozytora motyw „losu” z V Symfonii, tyle że w radosnym charakterze, co zwiastuje także tonacja. Utwór ten napisany jest na klawesyn na cztery ręce i pokazuje szersze zastosowanie instrumentu barokowego w klasycyzmie.

Koncert wzbogaciła polska twórczość wokalno-instrumentalna. Złożyły się na nią „Melodye na psałterz polski” do słów Jana Kochanowskiego muzycznie opracowane przez Mikołaja Gomółkę, koncert „Jezu, spes mea” Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego oraz „Ave mundi spes Maria” Grzegorza Gerwazego Gorzyckiego. Perełką repertuarową była nieznana Dumka z opery „Kalmora czyli Prawo ojcowskie Amerykanów”: „Na samotne moje ściany ni słońce zaświeci” odnaleziona w Tygodniku Muzycznym z 1820 r. Na koniec muzyki wokalno-instrumentalnej został wykonany utwór Juliusza Łuciuka „O, ziemio polska!” do słów Jana Pawła II.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Pani Iwona Gibas – Członek Zarządu Województwa Małopolskiego.

Koncert cieszył się dużym aplauzem publiczności (owacja na stojąco), był szeroko zapowiadany w mediach, między innymi w Radio Plus i Radio Kraków, w gazetach lokalnych, na Facebooku i stronach internetowych.

INFORMATOR BRZESKI – wersja cyfrowa gazety, strona 18, około 14 tysięcy sztuk nakładu

Wstęp na koncert był bezpłatny dla publiczności.

W programie wykonano program artystyczny:
Wykonawcy:
Katarzyna Puch – sopran
Paulina Tkaczyk – flet traverso i klawesyn
Bogumiła Gizbert-Studnicka – klawesyn
W Programie:
1) Christlieb Siegmund Binder (1723-1789) – Sonata G-dur nr 1:

  • Poco Allegro
  • Andantino e grazioso
  • Tempo di Minuetto

flet, klawesyn

2) Bazyli Bohdanowicz (1740-1817) – Polonez D-dur „Douze Polonoises avec trois Pieces a la facon des Contre-dances pour le clavecin ou piano forte” klawesyn solo
3) Michał Kleofas Ogiński (1765-1833) – Polonez a-moll „Pożegnanie Ojczyzny” – Polonez f-moll nr 8 z cyklu 12 polonezów klawesyn solo
4) Mikołaj Gomółka (ca. 1535 – 1609?) – „Melodye na psałterz polski” – Psalmy do słów Jana Kochanowskiego:

  • Psalm XXIX – Nieście chwałę, mocarze, Pánu mocniejszemu
  • Psalm LXXVII – Pana ja wzywać będę
  • Psalm XLVII – Kleszczmy rękoma
  • Psalm LXXXI – Radujcie się Bogu najwyższemu

sopran, klawesyn
5) Stanisław Sylwester Szarzyński (1650 – 1713) – Concerto de Deo „Jesu, spes mea”:
  • Jesu spes mea
  • Tu vita mea es
  • In te sperabo
  • Accipe, Jesu cor meum

sopran, flet, basso continuo
6) Grzegorz Gerwazy Gorczyczki (ok. 1665 – 1734) – „Ave mundi spes Maria” sopran, klawesyn
7) Karol Kurpiński (1785 – 1858) – Dumka z opery „Kalmora czyli Prawo ojcowskie Amerykanów”: „Na samotne moje ściany ni słońce zaświeci” sopran, klawesyn
8) Juliusz Łuciuk (1927 – 2020) – „O, ziemio polska!” sopran, klawesyn
9) Ludwig van Beethoven (1770-1827) – Sonata D-dur op. 6 na cztery ręce: Allegro molto, Rondo moderato klawesyn

Podsumowanie dotacji
Wartość całkowita projektu9 706,82 zł
Dotacja Samorządu Województwa Małopolskiego7 000,00 zł
Udział własny Stowarzyszenia2 706,82 zł
„Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *