BOGUMIŁA GIZBERT-STUDNICKA ZAPRASZA NA KONCERT– edycja 2018
Kierujemy do Państwa kolejną edycję cyklu koncertowego promującego młodych, utalentowanych
artystów muzyków – uczniów szkół muzycznych, studentów, absolwentów.
Podsumowanie Projektu
Zadanie publiczne Województwa Małopolskiego w dziedzinie kultury w 2018 roku pn.: MECENAT MAŁOPOLSKI”
W zakresie: kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego
W 2018 r. zaproponowaliśmy 4 wydarzenia artystyczne zróżnicowane tematycznie i stylistycznie, które odbywają się w pięknych wnętrzach małopolskich salonów w Krakowie, Bartnem i Brzesku-Słotwinach.
Koncerty promują młodych, utalentowanych artystów muzyków – uczniów szkół muzycznych, studentów, absolwentów i doktorantów wyższych uczelni, służą ich rozwojowi artystycznemu. Koncerty te zmierzają do prezentacji dzieł sztuki w nowym ujęciu i doprowadzają do niezależnych, bardzo odważnych inicjatyw artystycznych. Łączą muzykę z poezją wielkich twórców literatury polskiej. Włączenie do grona wykonawców profesjonalistów (profesorów i mistrzów) ma cel edukacyjny i jest gwarancją obcowania ze sztuką na bardzo wysokim poziomie. Dzięki temu krąg odbiorców zostaje poszerzony o lokalnych melomanów, jak również turystów. Dla wszystkich słuchaczy dodatkowym doznaniem jest możliwość podziwiania pięknych wnętrz kościelnych oraz salonów w czasie przerw i po zakończeniu koncertu. Cykl koncertów „Bogumiła Gizbert-Studnicka zaprasza na koncert” istnieje od 1996 roku nieprzerwanie i wspiera twórczość profesjonalną na bardzo wysokim poziomie. Przedmiotem projektu jest kolejna edycja tego cyklu.
Projekt promuje młodych polskich artystów z Polski i zagranicy ze szczególnym uwzględnieniem laureatów konkursów krajowych i międzynarodowych, wybitnie utalentowanych uczniów szkół muzycznych, studentów i doktorantów. Koncerty te łączą mistrzów z młodymi wykonawcami, wprowadzając ich w profesjonalny świat sztuki i zawód artysty: muzyka, aktora, malarza, rzeźbiarza, tancerza itp. Projekt zbliża młodych artystów do ich mistrzów, z którymi realizują w bardzo nowych i odważnych ujęciach premiery spektakli muzyczno-tanecznych.
Koncerty mistrzów z młodymi wykonawcami: uczniami szkół muzycznych, studentami i doktorantami Akademii Muzycznych Polski, wprowadza młodych adeptów w profesjonalny świat sztuki i zawód muzyka. W trakcie studiów, jak również po ich ukończeniu nikt się młodymi artystami nie zajmuje, nikt nie uczy zachowania na scenie, opanowania tremy scenicznej, pisania poprawnej notki artystycznej do programów koncertowych, dopasowania odpowiedniego stroju do sali koncertowej, czy wnętrza, w którym koncert się odbywa. Koncerty te służą między innymi temu celowi.
Adresatami koncertów jest bardzo szerokie grono słuchaczy, których nie stać finansowo na zakup biletu np. do Filharmonii, Teatru, Opery itp., ponieważ wstęp na te koncerty jest wolny. Na koncertach, które istnieją nieprzerwanie od 1996 roku, publiczność to młodzi słuchacze, szczególnie koledzy wykonawców, ich rodziny, pedagodzy, emeryci, ale również turyści z Polski i zagranicy, którzy mają okazję do podziwiania wspaniałych miejsc muzealnych, barokowych kościołów, czy elitarnych salonów. Łączenie wielu sztuk razem, jak np. muzyki klasycznej ze słowem (poezją i prozą) w spektaklach muzyczno-poetyckich, przyciąga dodatkowo nową publiczność młodych.
W programie:
1/
12.05.2018 w Sali Miedzianej Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Rynek Główny 35
tytuł koncertu: „Mistrz i uczeń”
Wykonawcy:
Joanna Wojnowska – sopran
Alicja Wojnowska – sopran
Bogumiła Gizbert-Studnicka – klawesyn
W programie:
C. Monteverdi – duet „Pur ti miro” z op. “Koronacja Poppei”
G. F. Haendel – aria Poppei „Bel piacere” z op.”Agrippina” – aria Almireny z
op. Rinaldo
S. de Luca – arietta “Non posso disperar”
G. F. Haendel – aria Romildy z op. „Xerxes” – aria Morgany z op. Alcina
C. Balbastre – “La Castelmore” – klawesyn solo
G. Paisiello -arietta “Nel cor piu non mi sento” z op. L’amor contrastato
W. A. Mozart – aria Bastienne “Ich gehe jetzt auf die Weide” z op.”Bastienne
und Bastien“
– aria Serpetty “Un marito oh Dio vorrei” z op. “La finta giardiniera”
– aria Cherubina “Voi che sapete” z op. „Wesele Figara”
– aria Despiny „In uomini, in soldati“ z op. „Cosi fan tutte“
A. Vivaldi – duet „Dimmi pastore” z op.”La fida ninfa” R.V. 714
2/
16.06.2018 w Sali Miedzianej Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Rynek Główny 35
Wykonawcy:
Julia Żarnowska – gitara klasyczna
Bogumiła Gizbert-Studnicka – klawesyn
W programie:
Antonio Vivaldi – Koncert A-dur RV 82 na gitarę i klawesyn Allegro non molto Larghetto, Allegro
Dionisio Aguado – Rondo brillante op.2 no.3 na gitarę solo
Antonio Vivaldi – Koncert D-dur RV 93 na gitarę i klawesyn Allegro, Largo, Allegro Joaquin Rodrigo – Inwokacja i Taniec
Ludwig van Beethoven – Sonata D-dur op.6 na gitarę i klawesyn Allegro molto, Rondo
Luigi Boccherini – Introduction et Fandango na gitarę i klawesyn
3/
01.09.2018 w Cerkwi Grecko Katolickiej pw. Ś.Ś. Kosmy i Damiana w Bartnem
Wykonawcy:
Monika Rasiewicz – recytacja, reżyseria
Bogumiła Gizbert-Studnicka – klawesyn
W programie:
Duodram J. Słowackiego „Król Duch”
Spektakl jest zwartym poetyckim opisem dziejów Ducha Polskiego od narodzin państwa do momentu Chrztu Świętego. Pisany oktawami poemat jest pełen mistycznych wizji Wielkiego Romantyka, ukazujących pochód Ducha Narodu poprzez różne wcielenia władców z legendarnym Krakiem, Mieszkiem Pierwszym i Bolesławem Śmiałym na czele. Znajdujemy tu wstrząsające pięknem i grozą opisy upadku Ducha Polskiego jak również jego wzloty ku doskonałości przewidzianej Dlań w Planie Bożym. Pojawiają się pełnokrwiste dramatis persone, jak na przykład: Syn Popielów – Król Popiel, Król Krak i jego córka Wanda, Piast Kołodziej i jego zdradliwa żona Rzepicha oraz ich Błogosławiony Syn Ziemowit. Estetyka spektaklu skromna i powściągliwa wobec ekspresji Słowa opiera się na prostych zabiegach scenicznych, operuje skromnymi gestami, elementami kostiumów i rekwizytami; nawiązując do stylistyki wypracowanej przez Teatr Rapsodyczny Mieczysława Kotlarczyka. Warto wspomnieć, że jednym z aktorów tego zespołu był młody Karol Wojtyła, kreujący postać Bolesława Śmiałego w jego sporze etycznym z ówczesnym Biskupem Krakowskim Stanisławem Szczepanowskim, który z ręki króla poniósł śmierć przy Ołtarzu Sanktuarium na Skałce. Ważnym elementem kompozycyjnym i ekspresywnym jest tu muzyka -przede wszystkim polskatworząca nie tylko tło wydarzeń ale zarazem ich ważkie dopowiedzenie. Spektakl ma ogromną siłę przekazu chrześcijańskich i patriotycznych wartości wpisując się tym samym w nurt Uroczystych Obchodów 100-lecia Odzyskania Niepodległości Państwa Polskiego.
4/
13.10.2018 w Kościele pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w BrzeskuSłotwinie
Wykonawcy:
Monika Rasiewicz – recytacja, scenariusz i reżyseria
Bogumiła Gizbert-Studnicka – klawesyn
W programie:
Duodram J. Słowackiego „Król Duch” (opis jw.)
Wartość całkowita projektu | 13 669,47 zł |
---|---|
Dofinansowanie Samorządu Województwa Małopolskiego | 10 000 zł |
Udział własny Stowarzyszenia (środki finansowe własne) | 3 669,47 zł |

