Jestem EKO – segreguję wszystko!

Od początku maja 2022 realizujemy nasze nowe przedsięwzięcie edukacyjne. Tym razem bezpośrednio skierowane do przedszkolaków i uczniów klas I-III. Pośrednio działania edukacyjne trafią także do dorosłych. Opracowujemy obecnie graficzne przesłanie, które będzie przedstawione na grafice puzzli. Ich rewers będzie zawierał praktyczne porady w zakresie postępowania z odpadami. Zakładamy, iż ów gadżet będzie trwalszym i efektywniejszym przekaźnikiem informacji niż powszechne ulotki. Nauka międzypokoleniowa połączona z zabawą to jedna z najlepszych ścieżek do sukcesu edukacyjnego. W edukacji o środowisku pokolenia muszą ze sobą współpracować, aby ich następcy mogli korzystać z dobrodziejstw natury w przyszłości. Projekt jest współfinansowany przez WFOŚiGW w Krakowie, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego oraz gminy Zieloni, Wielka Wieś i Igołomia-Wawrzeńczyce.

O projekcie przeczytasz więcej na stronie Dziennik Polski
Zobacz także materiały edukacyjne, które zostały stworzone na potrzeby tego projektu.

Na stronie Facebook EkoMałopolska znajdziesz więcej informacji o eko wydarzeniach w Małopolsce

ll

Podsumowanie Projektu

Nazwa działania:

Edukacja ekologiczna

Województwo: Małopolskie
Gmina: Zielonki, Igołomia-Wawrzeńczyce, Wielka Wieś, Michałowice
Nazwa jednostki realizującej: STOWARZYSZENIE ROZWOJU GMINY ZIELONKI
Rozpoczęcie projektu: 1 maja, 2022
Zakończenie projektu: 31 grudnia, 2022
Szczegółowe informacje o trwaniu projektu:
1.05.2022 - 30.10.2022 -> część finansowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
7.06.2022 do 31.12.2022 -> część finansowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
Cel projektu:

Zwiększanie świadomości ekologicznej mieszkańców małopolski nt. postępowania z odpadami problematycznymi i niecodziennymi, jak leki, baterie, zabawki, sprzęt elektroniczny, tekstylia i inne

Zakres projektu (działania):

Głównymi odbiorcami bezpośrednimi projektu byli uczniowie małopolskich szkół podstawowych (klasy nauczania wczesnoszkolnego) oraz przedszkolaki. Opracowano widoczne na wstępie logo projektu, które znalazło miejsce na materiałach edukacyjnych i promocyjnych. Było także pierwszym punktem w dyskusji z uczestnikami warsztatów na temat kolorystyki pojemników na odpady. Scenariusz zajęć przygotowano w formie opracowania Word i PDF z opisami przykładowych demonstracji, które wykonywane były podczas zajęć. Scenariusz posłużył jako przewodnik dla realizatorów zadania, ale także był przepustką do przedszkoli, w których w tak szerokim zakresie gościliśmy pierwszy raz w naszych 14-letnich doświadczeniach z edukacją ekologiczną. Nauczyciele i dyrektorzy, po zapoznaniu się ze scenariuszem zajęć, otwarcie zapraszali do udziału w zajęciach. Zajęcia odbywały się w blokach 45-60 minutowych w podziale na oddziały przedszkolne lub klasy. Motywem przewodnim była dyskusja o odpadach problemowych, stąd pożar wywołany przez baterie, gasnąca świeczka w wyniku niekontrolowanej reakcji chemicznej, jaką mogą wywołać leki wyrzucone do odpadów zmieszanych. Istotne zainteresowanie także wśród grona pedagogicznego wzbudzał przekreślony kosz obecny na okręgu logotypu projektu. Nasi edukatorzy wytłumaczyli jego znaczenie i wskazali, że grafika ta stosowana jest na bateriach i akumulatorach oraz sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Ciekawym punktem każdej dyskusji były opowieści najmłodszych o tym, kto w domu odpowiedzialny jest za sortowanie odpadów i z jaką dokładnością to wykonuje. Łącznie zrealizowano zajęcia dla 200 grup po 1 h, co daje łącznie 200 godzin zajęć. W zajęciach udział wzięło łącznie 3839 osób, w tym: 3637 uczniów i przedszkolaków oraz 202 nauczycieli. Wszystkie zajęcia zostały zrealizowane w sposób stacjonarny.

Harmonogram projektu
Opis działaniaStartKoniec
Opracowanie scenariusza zajęć, tekstu publikacji01.05.202230.10.2022
Produkcja puzzli01.05.202228.10.2022
Rekrutacja szkół i przedszkoli01.05.202228.10.2022
Prowadzenie zajęć01.05.202228.10.2022
Promocja projektu01.05.202231.12.2022
Obsługa administracyjna projektu01.05.202231.12.2022
Efekt projektu

Istotnym elementem edukacyjnym oraz promocyjnym projektu były puzzle o rozmiarze 400x600mm. Wytworzono 1500 egz. Zaprojektowana została oryginalna grafika prezentująca podstawową kolorystykę pojemników do zbierania odpadów. Bohaterowie rysunku wykonują czynności zachęcające do naśladowania, jak wyjmowanie baterii przed wyrzuceniem zabawki, kompostowanie bioodpadów i prawidłowe postępowanie z medykamentami. W tle widoczny jest punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych PSZOK. Podczas zajęć zachęcano do korzystania z coraz nowocześniejszej bazy tych punktów, ze zwróceniem uwagi na punkty wymian i naprawy. W PSZOK możesz uratować przedmiot przed staniem się odpadem – tak brzmiał przekaz dla najmłodszych.

Puzzle będące materiałem edukacyjnym projektu

Na odwrocie puzzli zapisano 19 praktycznych rad, jak postępować z odpadami oraz informacje o sponsorach, realizatorach i partnerach projektu. Uczestnicy zajęć w przedszkolach otrzymywali egzemplarze puzzli na własność, a uczniowie nauczania wczesnoszkolnego po kilka egzemplarzy do szkolnych świetlic. Głównym celem zastosowania takiego upominku było skierowanie praktycznych rad do rodziców i opiekunów przedszkolaków, którzy zasypani gradem pytań na temat treści grafiki mogą odnaleźć praktyczne odpowiedzi na odwrocie puzzli, jednocześnie samodzielnie się ucząc.

Podsumowanie dotacji
Wartość całkowita projektu (zł)90 500
Dotacja z WFOŚiGW (zł)42 500
Dotacja UMWM (zł)30 000
Udział własny stowarzyszenia (zł)18 000
Projekt „Jestem EKO – segreguję wszystko!” realizowany przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki przy wsparciu Stowarzyszenia Korona Północnego Krakowa oraz Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH (KN BOZON).

Projekt finansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego w ramach otwartego konkursu ofert na realizacje zadań publicznych Województwa Małopolskiego w obszarze ekologii i ochrony dziedzictwa przyrodniczego w 2022 roku pn EkoMałopolska oraz gminy: Zielonki, Wielka Wieś, Igołomia-Wawrzeńczyce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *