Kropla drąży skałę
Problemy ze zrównoważoną gospodarką wodną są co raz bardziej namacalne. Susza na zmianę z obfitymi opadami, to jeszcze kilkanaście lat temu opis klimatu dalekiego od polskich warunków. Dziś zmiany klimatu stają się namacalne. Jak je zrozumieć, jak im zapobiegać i jak chronić jeden z pozornie najpowszechniejszych, a w praktyce najcenniejszy zasób ziemi jakim jest woda? O tym dowiedzą się uczestnicy zajęć szkolnych i półkolonii wakacyjnych w ramach projektu „KROPLA DRĄŻY SKAŁĘ”, realizowanego przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki przy wsparciu Stowarzyszenia Korona Północnego Krakowa, Fundacji Carbon Footprint oraz Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH (KN BOZON).
Wprowadzenie w tematykę projektu
Podsumowanie Projektu
Edukacja ekologiczna
Projekt „Kropla drąży skałę” realizowany w okresie 1.07.2021 r. – 29.10.2021 r.przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki przy wsparciu Stowarzyszenia Korona Północnego Krakowa, Fundacji Carbon Footprint oraz Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH (KN BOZON).
Projekt finansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie oraz gminy: Zielonki, Michałowice, Igołomia-Wawrzeńczyce, Mszana Dolna.
Głównymi odbiorcami bezpośrednimi projektu byli uczniowie małopolskich szkół podstawowych oraz uczestnicy półkolonii i dziennych wakacyjnych obozów zajęciowych. Opracowano logo projektu, które znalazło miejsce na materiałach edukacyjnych i promocyjnych. Scenariusz zajęć przygotowano w postaci filmowego instruktażu. Ze względu na specyfikę zajęć opartą na pokazach fizycznych i chemicznych, zaproponowano formę instruktarzu wraz z praktycznymi wskazówkami dla prowadzących zajęcia w ramach projektu lub po jego zakończeniu w ramach szkolnych zajęć. Naszym celem było pokazanie wszechobecności zastosowania wody w życiu, od potrzeb żywieniowych, poprzez higieniczne do zapotrzebowania ekosystemu i
przemysłu, w tym energetyki zarówno konwencjonalnej jak i odnawialnej (model elektrowni szczytowo-pompowej, silnik wodorowy w samochodzie).
Obecność wody w rzekach, morzach, jeziorach sprawia złudne wrażenie, że jest ona nieskończona i dostępna bez ograniczeń. W praktyce jednak woda potrzebna na cele socjalno-bytowe pozyskiwana jest dzięki zaawansowanym technologiom uzdatniania. Stąd jej wykorzystywanie do celów tj. nawadnianie ogrodów czy mycie podjazdów powinno być zachowaniem piętnowanym. Dlatego postawiliśmy w tym roku na upowszechnianie podstawowej wiedzy o zasobach wody. Ten zakres wiedzy został zaprezentowany poprzez omówienie poszczególnych rodzajów wód i poziomów wodonośnych na modelach ziemi.Nie zabrakło także omówienia chemicznego składu wody wraz z charakterystyką wodoru i tlenu. Wytwarzany w ramach przygotowania do zajęć wodór stanowił paliwo do zakupionego na cele projektu mini pojazdu z silnikiem wodorowym. Wątkiem obecnym, głównie w siódmych i ósmych klasach szkoły podstawowej, było przedstawienie zastosowania wody w przemyśle w podziale na omówienie zasady zamkniętego obiegu wody, zastosowania wody do wytwarzania pary technologicznej (np. elektrownia) oraz model elektrowni szczytowo-pompowej jako przykład OZE. Łącznie zrealizowano zajęcia dla 202 grup po 2h co daje łącznie 404 godziny zajęć. Wszystkie zajęcia zostały zrealizowane w sposób stacjonarny. Udział w nich wzięło 3595 osób.Fundacja Carbon Footprint opracowała plakat edukacyjny i promocyjny. Plakaty rozwieszane były na ogólnodostępnych tablicach informacyjnych, celem dotarcia z przesłaniem zachęcającym do oszczędzania wody do ogółu mieszkańców. Plakaty zawisły m.in. na terenie powiatów: krakowskiego, proszowickiego, miechowskiego, nowotarskiego. Każda ze szkół biorących udział w projekcie także otrzymała plakat do zawieszenia w ogólnodostępnej gablocie.
Czytelnicy lokalnej prasy (wydawnictwa gminne) i stron internetowych zapoznali się z problematyką gospodarki wodno-ściekowej oraz gospodarki zasobami wody w ujęciu ponadlokalnym na podstawie opracowanego tekstu pt. „Kropla drąży skałę”, który został opublikowany w następujących miejscach:
- Gazeta Gminy Michałowice s.11-12
- Gazeta Lokalna Gminy Zielonki s. 56
- Kwartalnik Gminy Mszana Dolna s.18-19
- strona internetowa Gminy Mszana Dolna
- strona internetowa Gminy Michałowice
- strona internetowa Gminy Igołomia-Wawrzeńczyce
- strona internetowa Stowarzyszenia Korona Północnego Krakowa
- strona internetowa Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Zielonki
Ludzie, często uważają, że płacąc rachunek za wodę, mogą z nią robić co zechcą. Naszymi działaniami edukacyjnymi staramy się ich uświadomić, że wody może zabraknąć, a środki finansowe nie zastąpią potrzeb jakie zapewnia obecność wody.
Zadanie promowane było za po pośrednictwem plakatów oraz stron internetowych realizatora SRGZ.PL i partnerów projektu https://www.facebook.com/fizagh/posts/4587462264638422 oraz na portalu społecznościowym stowarzyszenia na platformie Facebook i specjalnym profilu projektu https://www.facebook.com/KroplaDrazySkale/ ,
który jest kontynuacją projektu z 2013 roku pn. „Błyszczę przykładem
oszczędzam wodę”. Po zajęciach w szkołach/półkolonii przesyłane były krótkie
notatki z prośbą o umieszczenie na www szkoły/centrów kultury i w innych
mediach organizatorom dostępnych. Informacje pojawiły się m.in.:
Opis działania | Start | Koniec |
---|---|---|
Opracowanie scenariuszy zajęć | 01.07.2021 | 31.08.2021 |
Opracowanie materiałów graficznych i dystrybucja | 01.07.2021 | 30.10.2021 |
Przygotowanie art prasowego | 01.07.2021 | 30.10.2021 |
Rekrutacja i kontakt organizacyjny ze szkołami i centrami kultury | 01.07.2021 | 30.10.2021 |
Organizacja zaplecza dydaktycznego | 01.07.2021 | 30.10.2021 |
Przeprowadzenie zajęć dla szkół/półkolonii | 01.07.2021 | 30.10.2021 |
Promocja projektu | 01.07.2021 | 30.10.2021 |
Praca administracyjna | 01.07.2021 | 30.10.2021 |
Zwiększanie świadomości ekologicznej mieszkańców małopolski nt. potrzeby ochrony zasobów wody.
Zmiana postaw społecznych, bo to jest nadrzędnym celem edukacji ekologicznej, jest efektem, którego nie można zmierzyć konkretną wartością liczbową w czasie trwania projektu. Podkreślić możemy, że odwiedzając corocznie szkoły z programem edukacyjnym zauważamy pozytywne zmiany zwłaszcza wśród młodzieży. Tym razem przeprowadziliśmy 400h zajęć oraz opublikowaliśmy tekst w lokalnych mediach zwracający uwagę na problemy zmian klimatu w zakresie racjonalnego gospodarowania wodą.
Wartość całkowita projektu | 68 600 zł |
---|---|
Dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) | 48 000 zł |
Udział własny stowarzyszenia | 20 600 zł |