Kropla drąży skałę

Problemy ze zrównoważoną gospodarką wodną są co raz bardziej namacalne. Susza na zmianę z obfitymi opadami, to jeszcze kilkanaście lat temu opis klimatu dalekiego od polskich warunków. Dziś zmiany klimatu stają się namacalne. Jak je zrozumieć, jak im zapobiegać i jak chronić jeden z pozornie najpowszechniejszych, a w praktyce najcenniejszy zasób ziemi jakim jest woda? O tym dowiedzą się uczestnicy zajęć szkolnych i półkolonii wakacyjnych w ramach projektu „KROPLA DRĄŻY SKAŁĘ”, realizowanego przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki przy wsparciu Stowarzyszenia Korona Północnego Krakowa, Fundacji Carbon Footprint oraz Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH (KN BOZON).

Wprowadzenie w tematykę projektu

Podsumowanie Projektu

Nazwa działania:

Edukacja ekologiczna

Województwo: Małopolskie
Gmina: Zielonki, Igołomia-Wawrzeńczyce, Michałowice, Mszana Dolna
Nazwa jednostki realizującej: STOWARZYSZENIE ROZWOJU GMINY ZIELONKI
Rozpoczęcie projektu: 1 lipca, 2021
Zakończenie projektu: 30 października, 2021
Zakres projektu (działania):

Projekt „Kropla drąży skałę” realizowany w okresie 1.07.2021 r. – 29.10.2021 r.przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki przy wsparciu Stowarzyszenia Korona Północnego Krakowa, Fundacji Carbon Footprint oraz Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH (KN BOZON).

Projekt finansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie oraz gminy: Zielonki, Michałowice, Igołomia-Wawrzeńczyce, Mszana Dolna.

Głównymi odbiorcami bezpośrednimi projektu byli uczniowie małopolskich szkół podstawowych oraz uczestnicy półkolonii i dziennych wakacyjnych obozów zajęciowych. Opracowano logo projektu, które znalazło miejsce na materiałach edukacyjnych i promocyjnych. Scenariusz zajęć przygotowano w postaci filmowego instruktażu. Ze względu na specyfikę zajęć opartą na pokazach fizycznych i chemicznych, zaproponowano formę instruktarzu wraz z praktycznymi wskazówkami dla prowadzących zajęcia w ramach projektu lub po jego zakończeniu w ramach szkolnych zajęć. Naszym celem było pokazanie wszechobecności zastosowania wody w życiu, od potrzeb żywieniowych, poprzez higieniczne do zapotrzebowania ekosystemu i
przemysłu, w tym energetyki zarówno konwencjonalnej jak i odnawialnej (model elektrowni szczytowo-pompowej, silnik wodorowy w samochodzie).
Obecność wody w rzekach, morzach, jeziorach sprawia złudne wrażenie, że jest ona nieskończona i dostępna bez ograniczeń. W praktyce jednak woda potrzebna na cele socjalno-bytowe pozyskiwana jest dzięki zaawansowanym technologiom uzdatniania. Stąd jej wykorzystywanie do celów tj. nawadnianie ogrodów czy mycie podjazdów powinno być zachowaniem piętnowanym. Dlatego postawiliśmy w tym roku na upowszechnianie podstawowej wiedzy o zasobach wody. Ten zakres wiedzy został zaprezentowany poprzez omówienie poszczególnych rodzajów wód i poziomów wodonośnych na modelach ziemi.Nie zabrakło także omówienia chemicznego składu wody wraz z charakterystyką wodoru i tlenu. Wytwarzany w ramach przygotowania do zajęć wodór stanowił paliwo do zakupionego na cele projektu mini pojazdu z silnikiem wodorowym. Wątkiem obecnym, głównie w siódmych i ósmych klasach szkoły podstawowej, było przedstawienie zastosowania wody w przemyśle w podziale na omówienie zasady zamkniętego obiegu wody, zastosowania wody do wytwarzania pary technologicznej (np. elektrownia) oraz model elektrowni szczytowo-pompowej jako przykład OZE. Łącznie zrealizowano zajęcia dla 202 grup po 2h co daje łącznie 404 godziny zajęć. Wszystkie zajęcia zostały zrealizowane w sposób stacjonarny. Udział w nich wzięło 3595 osób.Fundacja Carbon Footprint opracowała plakat edukacyjny i promocyjny. Plakaty rozwieszane były na ogólnodostępnych tablicach informacyjnych, celem dotarcia z przesłaniem zachęcającym do oszczędzania wody do ogółu mieszkańców. Plakaty zawisły m.in. na terenie powiatów: krakowskiego, proszowickiego, miechowskiego, nowotarskiego. Każda ze szkół biorących udział w projekcie także otrzymała plakat do zawieszenia w ogólnodostępnej gablocie.

Czytelnicy lokalnej prasy (wydawnictwa gminne) i stron internetowych zapoznali się z problematyką gospodarki wodno-ściekowej oraz gospodarki zasobami wody w ujęciu ponadlokalnym na podstawie opracowanego tekstu pt. „Kropla drąży skałę”, który został opublikowany w następujących miejscach:

Ludzie, często uważają, że płacąc rachunek za wodę, mogą z nią robić co zechcą. Naszymi działaniami edukacyjnymi staramy się ich uświadomić, że wody może zabraknąć, a środki finansowe nie zastąpią potrzeb jakie zapewnia obecność wody.

Zadanie promowane było za po pośrednictwem plakatów oraz stron internetowych realizatora SRGZ.PL i partnerów projektu https://www.facebook.com/fizagh/posts/4587462264638422 oraz na portalu społecznościowym stowarzyszenia na platformie Facebook i specjalnym profilu projektu https://www.facebook.com/KroplaDrazySkale/ ,
który jest kontynuacją projektu z 2013 roku pn. „Błyszczę przykładem
oszczędzam wodę”. Po zajęciach w szkołach/półkolonii przesyłane były krótkie
notatki z prośbą o umieszczenie na www szkoły/centrów kultury i w innych
mediach organizatorom dostępnych. Informacje pojawiły się m.in.:

Harmonogram projektu
Opis działaniaStartKoniec
Opracowanie scenariuszy zajęć01.07.202131.08.2021
Opracowanie materiałów graficznych i dystrybucja01.07.202130.10.2021
Przygotowanie art prasowego01.07.202130.10.2021
Rekrutacja i kontakt organizacyjny ze szkołami i centrami kultury01.07.202130.10.2021
Organizacja zaplecza dydaktycznego01.07.202130.10.2021
Przeprowadzenie zajęć dla szkół/półkolonii01.07.202130.10.2021
Promocja projektu01.07.202130.10.2021
Praca administracyjna01.07.202130.10.2021
Cel projektu:

Zwiększanie świadomości ekologicznej mieszkańców małopolski nt. potrzeby ochrony zasobów wody.

Efekt projektu

Zmiana postaw społecznych, bo to jest nadrzędnym celem edukacji ekologicznej, jest efektem, którego nie można zmierzyć konkretną wartością liczbową w czasie trwania projektu. Podkreślić możemy, że odwiedzając corocznie szkoły z programem edukacyjnym zauważamy pozytywne zmiany zwłaszcza wśród młodzieży. Tym razem przeprowadziliśmy 400h zajęć oraz opublikowaliśmy tekst w lokalnych mediach zwracający uwagę na problemy zmian klimatu w zakresie racjonalnego gospodarowania wodą.

Kosztorys projektu
Wartość całkowita projektu68 600 zł
Dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW)48 000 zł
Udział własny stowarzyszenia20 600 zł
Projekt „Kropla drąży skałę” realizowany przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki przy wsparciu Stowarzyszenia Korona Północnego Krakowa, Fundacji Carbon Footprint oraz Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH (KN BOZON). Projekt finansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie oraz gminy: Zielonki, Michałowice, Igołomia-Wawrzeńczyce, Mszana Dolna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *