Lokalne, ekologiczne gospodarowanie odpadami IV
Edukacja ekologiczna to ciągły proces mający na celu wywoływanie zmian postaw społecznych. Celem czwartej edycji projektu jest promowanie zapobiegania powstawaniu odpadów, a w przypadku ich powstania także ponownego użycia. Postępujący rozwój powoduje generowanie co raz większej ilości odpadów. W ramach spotkań z uczniami szkół podstawowych w gminie Zielonki będziemy pokazywać jak codziennym zachowaniem możemy oszczędzać zasoby natury i żyć w sposób zrównoważony.
Projekt realizowany przy wsparciu Studenckiego Koła Naukowego Zarządzanie działającego na Wydziale Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami AGH, finansowany przez Gminę Zielonki.
Podsumowanie Projektu
Edukacja ekologiczna
Nazwa działania | Termin rozpoczęcia zadania | Termin zakończenia zadania |
---|---|---|
Opracowanie i stworzenie materiałów edukacyjnych | 01.08.2021 | 30.09.2021 |
Stworzenie i rozpowszechnianie infografik edukacyjnych | 01.08.2021 | 30.11.2021 |
Przeprowadzenie zajęć w szkołach | 01.09.2021 | 30.11.2021 |
Zwiększenie liczby populacji świadomie korzystającej z ograniczonych zasobów środowiska, poprzez kampanię promującą zapobieganie powstawaniu odpadów oraz ponowne wykorzystanie przedmiotów.
Zadanie realizowane było w okresie od sierpnia do listopada 2021 roku w 4 szkołach podstawowych na terenie gminy Zielonki tj.: SP im. S. Wyspiańskiego w Bibicach; SP im. J. Pawła II w Zielonkach; SP im. J. Piłsudskiego w Woli Zachariaszowskiej; Niepubliczna SP im. S. Lema w Bibicach. Potwierdzeniem odbycia zajęć są pisemne potwierdzenia ze szkół, które załączono w wersji elektronicznej na płycie. Jego działania skierowane były pośrednio do wszystkich mieszkańców gminy, z głównym bezpośrednim nastawieniem na grupę docelową uczniów w wieku od 9–14 lat. Zorganizowano zajęcia dla 20 grup, prowadzone bezpośrednio na terenie szkół. Zrealizowano łącznie 40 warsztatów dla 766 uczniów. Zajęcia były oparte na koncepcjach inżynierii produkcji oraz Lean Management, chcąc wprowadzić atrakcyjny nurt w przewodnią tematykę zapobiegania powstawania odpadów. Tematem głównym była minimalizacja ilości wytwarzanych odpadów oraz świadomość metod prowadzących do ponownego wykorzystania odpadów, które zostały już wytworzone. Realizowany program miał na celu wskazać uczniom idee gospodarki nastawionej na oszczędność zasobów, a także surowców naturalnych dzięki wykorzystaniu odpadów. Uczniowie rozwijali swoją świadomość poprzez realizację interaktywnych quizów, a także tworzyli m.in. fabryki i zakłady recyklingu z wykorzystaniem surowca, który odgrywały klocki typu Lego. Wykorzystane zostały zasoby klocków zakupionych w poprzednich edycjach projektu oraz zasoby należące do partnera projektu (Stowarzyszenia Korona Północnego Krakowa). Oprócz realizowanych warsztatów, elementem zadania było stworzenie 2 głównych infografik, a także uzupełniających je mniejszych form graficznych, które rozprzestrzeniane były w kanałach social media i serwisach społecznościowych. W okresie od września do października grafiki promocyjne publikowano na istniejącej od 1 edycji projektu stronie Lokalne Ekologiczne Gospodarowanie Odpadami na Facebooku. Ich tematem przewodnim było promowanie samodzielnego kompostowania odpadów organicznych, a także ponowne wykorzystanie opakowań szklanych. Celem rozpowszechnienia materiałów informacyjnych do mieszkańców była poprawa efektywności ekonomicznej i ekologicznej selektywnego zbierania odpadów oraz wskazanie mieszkańcom konkretnych rozwiązań systemu gospodarki odpadami, które mogą przyczynić się do osiągnięcia wspólnego sukcesu, jakim jest czysta gmina. Zadanie było promowane głównie z użyciem mediów społecznościowych i stron internetowych. Promocja zadania w szkołach odbywała się poprzez wcześniejsze powiadomienie uczniów na godzinach wychowawczych lub za pośrednictwem internetowych platform komunikacyjnych.
Wartość całkowita projektu | 11 600 zł |
---|---|
Dotacja z gminy Zielonki | 8 000 zł |
Udział własny Stowarzyszenia | 3 600 zł |


