Uzależnieni od tlenu
Projekt jest kontynuacją organizowanych od 2015 roku kampanii o tematyce powietrznej. Każdy kolejny projekt był rozbudowywany o nową tematykę, tak, aby uczniowie klas IV-VIII przeszli pełny kurs wiedzy o atmosferze, energii i klimacie. Obecnie mamy do czynienia z kolejną grupą młodzieży, która nie brała udziału w poprzednich edycjach, gdyż byli oni wówczas uczniami nauczania wczesnoszkolnego.
Niniejszy projekt ma więc stanowić rozpoczęcie kolejnego 5 letniego cyklu adresowanego do stale współpracujących z nami szkół. W poprzednich latach zrealizowaliśmy 4 edycje projektu „Powietrze na wagę złota, projekt Termoaktywni, w ramach, którego wypracowano scenariusze spotkań edukacyjnych, zbudowano cztery makiety domów, z użyciem różnych materiałów budowlanych, zakupiono kamerę termowizyjną, projekt „Energetyczny oddech” traktujący o racjonalnym wykorzystywaniu energii cieplnej i elektrycznej. Obecnie realizując niniejszy projekt omawiamy skład powietrza zwracając szczególną uwagę na zachowanie równowagi w tym składzie
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Powiatu Krakowskiego.
Podsumowanie Projektu
Edukacja ekologiczna
Zmiana postaw społecznych, bo to jest nadrzędnym celem edukacji ekologicznej, jest efektem, którego nie można zmierzyć konkretną wartością liczbową w czasie trwania projektu. Podkreślić możemy, że odwiedzając corocznie szkoły z programem edukacyjnym zauważamy pozytywne zmiany zwłaszcza wśród młodzieży. Mierzalnym efektem projektu będzie liczba uczestników zajęć w szkołach. Chcemy przekazywać przesłanie, iż celem ochrony powietrza jest zachowanie równowagi w jego składzie. Jako ludzkość nie jesteśmy tylko uzależnieni od dostępu do tlenu, ale zwłaszcza od braku zanieczyszczających go pyłów. Bez zachowania wyjątkowej na naszej planecie równowagi stężenia składników powietrza, wygodne życie które prowadzimy obecnie będzie niemożliwe. Nadmierna emisja gazów cieplarnianych i pyłów każdego roku skraca nasze życie. Nie zawsze musimy widzieć smog, aby poczuć się źle. Dlatego wspólnie z kołem naukowym Bozon i pracownią Demonstracji Fizycznych AGH chcemy zaprosić uczniów 45 klas z terenu powiatu krakowskiego do udziału w 2h warsztatach, na których omówiona zostanie problematyka składu powietrza wraz z demonstracją niszczycielskiego działania zanieczyszczeń. Zaprezentowane zostaną także główne źródła zanieczyszczeń, ze wskazaniem alternatywnych źródeł np. wytwarzania energii elektrycznej. Zajęcia przewidziane są do prowadzenia w ramach pozalekcyjnych form kształcenia w roku szkolnym lub w ramach półkolonii wakacyjnych. Zajęcia opierają się na prezentowaniu zjawisk fizyczno-chemicznych zachodzących w środowisku wraz z komentarzem prowadzących: studenci i absolwenci kierunków typu fizyka środowiska i pokrewnych. W ramach zadania opracowany zostanie konspekt i scenariusz zajęć, który przekazany zostanie nauczycielom i opiekunom celem poinformowania o zakresie projektu oraz do wykorzystania w szkolnych pracowniach fizycznych. Dla ogółu mieszkańców adresowany będzie tekst popularno-naukowy 4–6 tys. znaków zachęcający do refleksji nad codziennym postępowaniem wobec dóbr, jakie oferuje nam środowisko. Zostanie on opublikowany w lokalnych wydawnictwach typu „Wiadomości Lokalne” oraz na stronach internetowych stowarzyszenia i współpracujących gmin.
- Zwiększenie liczby populacji rozumiejącej znaczenie zachowania równowagi w składzie powietrza.
- Promocja zachowań proekologicznych jako sposobu na czystsze powietrze.
- Zorganizowanie 90 h zajęć w szkołach dla 45 grup 150.
- Rozwijanie świadomości ekologicznej poprzez lekturę tekstu popularnonaukowego w lokalnej prasie.
Wartość całkowita projektu | 17 100 zł |
---|---|
Dotacja z powiatu krakowskiego | 11 500 zł |
Dotacja z Gminy Zielonki | 1 000 zł |
Dotacja z Gminy Michałowice | 1 000 zł |
Dotacja z Gminy Igołomia-Wawrzeńczyce | 1 000 zł |
Udział własny Stowarzyszenia | 2 600 zł |


